اداره ثبت برند

امتیاز شما به نوشته ای که دنبالش می کنید
[تعداد:    میانگین: /5]

اداره ثبت برند

باتوجه به گسترده شدن جوامع و بازار های کسب و کار و افزایش درخواست ثبت برند در کشور، یک سازمان در کشور متولی انجام این امر و امور وابسته به آن شده است، اداره ثبت برند در ایران سازمان ثبت مالکیت های معنوی می باشد که تحت نظارت اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید.

اولین اقدام برای شروع فعالیت تجاری، چه تولیدی و چه خدماتی، انتخاب یک نام تجاری است. این نام تجاری خدمات یا محصولات شما را از رقبا متمایز می کند و مشتریانتان شما را به آن نام خواهند شناخت.

در حقیقت هر شرکتی که اقدام به گزینش و ثبت برند تجاری می کند محصولات خود را متمایز از سایر محصولات مشابه بازار می نماید. تمایزی که به هنگام دیدن یا شنیدن نام آن علامت تجاری می تواند یاد آور خصوصیات و ویژگی های مخصوص آن محصول باشد.

بطور کلی در رابطه با تعریف ماهیت برند یا علامت تجاری در ماده ۳۰ قوانین چنین اشاره گردیده است:
علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

  • علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
  • علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
  • نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یاحقوقی باشد.

همچنین بنا بر ماده ۳۱:

حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد و در غیر این صورت قوانین نمی تواند صاحبین برند یا علامت تجاری را حمایت قانونی نماید.
اداره ثبت برند بطور کلی وظیفه محافظت از مالکیت های معنوی را به عهده گرفته است که امروزه از مهمترین اموال اشخاص به حساب می آیند.

اداره ثبت برند تحت نظارت و اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید و محدوده وظایف این سازمان عبارت است از :

-ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری و حمایت قانونی از صاحبین علامت تجاری یا برند

– ثبت حق استفاده انحصاری از اختراعات و حمایت از حقوق مخترعین

– ثبت حق استفاده انحصاری از طرحهای صنعتی و حمایت از حقوق طراحان

– ثبت حق استفاده انحصاری از علائم تجاری یا نام تجارتی، مبدأ و نشان جغرافیایی کالا و…

بطور کلی می توان گفت این سازمان از ابتکار و نتیجه فکر افراد در برابر اشخاص ثالث از طریق ثبت این حقوق در محدوده جغرافیایی کشور یا کشورهای محل ثبت حمایت می نماید.

در واقع پیشینه وضع قوانین در جهت حمایت از مالکیت های معنوی و صنعتی نخستین بار با عنوان قانون ثبت علامات تجاری و صنعتی در سال ۱۳۰۴ به تصویب رسید و در پی آن “قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی مربوط” به تصویب رسید و بالاخره با تصویب قوانین و مقررات اخیر که با همکاری همه دستگاههای ذیربط بالاخص مجلس محترم شورای اسلامی و قوه قضائیه به تصویب رسیده است.

در حال حاضر نیز با توجه به نیاز ها و ضرورت های روز اجتماع این قوانین با تغییر و توسعه و پیش بینی موارد جدید با رعایت استانداردهای بین المللی و بالاخص معاهده تریپس به متقاضیان خدمات ارائه می نماید.

اداره ثبت برند که چنانچه اشاره گردید وظایف دیگری را نیز در این حوزه بر عهده گرفته است، در اقدامی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی به متقضیان اقدام به معرفی سامانه ایی به آدرس https://iripo.ssaa.ir نموده است که متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه بسیاری از امور مربوطه را بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام برسانند و مدارک مورد نیاز را نیز به نشانی این سازمان به آدرس تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره ۳ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ارسال نمایند.

چنانچه اشاره گردید متقاضیان می توانند با مطالعه قوانین در سامانه ای که از سوی اداره ثبت برند معرفی شده است، برند مورد نظر خود را طراحی و انتخاب نمایند و در همین سامانه نیز از طریق الکترونیکی به ثبت برسانند، سپس درخواست متقاضی توسط کارشناسان این مرکز بررسی می گردد و نتیجه به متقاضی اعلام می گردد.