ثبت علائم تجاری، لوگو، برند

امتیاز شما به نوشته ای که دنبالش می کنید

ثبت برند، لوگو و علائم تجاری

به موجب ماده ی اول قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب اول تیر ماه ۱۳۱۰ شمسی ،علامت تجارتی عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش،تصویر،رقم ،حرف ،عبارت ،مهر،لفافه و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ،تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود.
نام و نشان تجاری ، نام یا نمادی متمایز ( مانند لوگو ،برند ،علامت تجاری یا طرح زمینه ) برای شناسایی کالاها یا خدمات از یک فروشنده یا یک گروه از فروشندگان است که برای متمایز نمودن کالاها از کالاهای رقبا به کار بسته می شود.بالابردن قدرت نام و نشان تجاری جهت متمایز ساختن ، به طور تاثیر گذاری می تواند مزایایی نظیر افزایش قصد خرید،هزینه ها ی کمتر ،افزایش فروش ، اولویت بندی های قیمت و وفاداری و احساس رضایت مشتری در محصولات و خدمات را ایجاد نماید.

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخص حقیقی:

۱- کپی شناسنامه

۲-کارت ملی

۳-کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

۴-کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخص حقوقی:

۱-کپی شناسنامه

۲-کپی کارت ملی

۳-کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)

۴-کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

۵-کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته : در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بو

چرا برند خود را به ثبت برسانیم ؟

سازمان ثبت علامت ها و اختراعات، حق استفاده از علامت را به شخص(حقیقی و حقوقی) ثبت کننده میدهد و در صورت نیاز قانون از حقوق شخص دفاع می کند، یعنی اشخاصی که علامت تجاری خود را ثبت نکنند، نمی توانند از استفاده‌ی اشخاص دیگه از علامت، جلوگیری کنند . ثبت برند این تضمین  را می دهد که مشتری ها می توانند محصولات را از هم تشخیص دهند یعنی مصرف کننده این فرصت را دارد که از بین انواع کالاهای رقیب، نوع دلخواه را انتخاب کند .

احکام ثبت برند و علامت تجاری

علامت تجاری، قابل نقل و انتقاله  انتقال و با اجازه دادن در مقابل اشخاص ثالث هست وقتی معتبره که بر اساس مقررات،   ثبت شده باشد و میتواند برای شرکت درآمدزایی داشته باشد

بر اساس تبصره ۱ قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب اول تیرماه ۱۳۱۰، ثبت علائم تجاری در ایران اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. لذا، ثبت علامت تجاری مطابق آئین نامه ی آن اجباری نیست.یعنی اگر کسی علامت برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود و آن را به ثبت نرسانید قانون وی را الزام نمی کند.ولی ماده ی ۲ اضافه می کند:”حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد”.

قانون، علائم تجاری را که حق استعمال انحصاری آن به اشخاص معین داده شده،مورد حمایت خود قرار داده و اشخاص دیگر را از تعدی و تخطی نسبت به آن منع می نماید و به جهت منافعی که برای جامعه در رواج علامات تجاری هست اشخاص متعددی را محکوم به جبران خسارت صاحب علامت می نماید و دامنه ی خسارت را به قدری وسیع قرار داده که شامل ضررهای وارده و حتی منافعی می داند که طرف از آن محروم شده است (ماده ۴۹) در واقع قانون،عدم النفع را در این مورد جزء خسارت قرار داده است.علاوه بر آن مقررات سختی برای تعقیب جزائی وضع گردیده است.قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب مرداد ماده ۱۳۶۲ برای متخلفین مجازاتی به شرح زیر تعیین نموده است:

ماده ۱۲۲- هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماَ جعل کند یا با علم به مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش به رساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند بنحوی که موجب فریب مشتری شود،به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.

ماده ۱۲۳- هر کس محصولی را که دارای علامت مجعول یا تقلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر حق استعمال شده است از ایران صادر و یا به مملکت وارده کند،به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می شود.

ماده ۱۲۴- اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد:

۱- کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراَ باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند.

۲- کسانی که عالماَ محصولی را به معرض فروش گذاشته یا به فروشند که دارای علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.

نکته : در آئین نامه جهت کلیه ی اجناس، طبقاتی قائل و آن را به ۳۶ قسمت نموده اند مثلاَ طبقه ۱ محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه ۲۳ انواع نخ و طبقه ی ۲۴ انواع پارچه است.بنابراین متقاضی باید معلوم کند جنس مورد تقاضای او با کدام یک از طبقاتی که در آئین نامه ی ذکر شده مطابقت دارد و برای هر طبقه حق الثبت جداگانه باید پرداخت نماید.

اگر نام برند خود را انتخاب نکرده اید این مطالب را دنبال نمایید

برند چی هست ؟ برای چی باید ثبت بشه ؟ تفاوت برند ها و طبقه های برند در چی هست ؟

با من مطالب این صفحه رو دنبال کنید 🙂

سال های گذشته برند تعریف های مختلفی داشته از نگاه اقتصادی، مصرف کننده و حتی شخصیا شناسی .

سالها پیش، انجمن بازاریابی آمریکا، برند را به این صورت تعریف کرد که:

برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

جالبه بدونید همه چیز با نام SAMSUNG عرضه می‌شود. مهم نیست که کارت حافظه باشد یا یخچال یا موبایل یا تبلت یا لپ تاپ. حالا نگاهی به برخی از برندهای پروکتر اند گمبل یا P&G بیندازید:

ممکن است کسی نداند که تیغ ژیلت را از همان شرکتی می‌خرد که باتری دوراسل را تولید میکند. شاید کسی نداند که وقتی بعد از خوردن چیپس‌های Pringle، دندان خود را با خمیردندان Crest مسواک می‌زند، باز هم مشتری همان شرکت است و زمانی که شب هنگام، نوزاد خود را با پوشک Pampers آماده‌ی خواب می‌کند، هنوز هم دارد از محصولات شرکت P&G یا Procter and Gamble استفاده می‌کند.

برند از نظر مشتری یعنی ؟ وقتی می خواد محصول شما رو انتخاب کنه به چی فکر می کنه ؟

  • تولید کننده محصول
  • ریسک کمتر
  • هزینه ی جستجو کم تر
  • نمادی از کیفیت
  • پیمان با تولید کننده
  • وسیله ای نمادین

برند برای فروشنده چه معنی و مفهومی داره ؟

  • برند رو مبنای مزیت رقابتی میبینه
  • روشی برای اهدا محصولات با پیوستگی خاص
  • روشی برای خرید و فروش آسان
  • روشی برای محافظت قانونی از ویژگی های منحصر به فرد تولید کننده
  • علامتی از کیفیت برای مشتریان
  • وسیله ای برای سود مالی
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
تماس با نیکوثبت