مفاصا حساب مالیاتی

امتیاز شما به نوشته ای که دنبالش می کنید

مفاصا حساب مالیاتی

تعریف مفاصا حساب مالیاتی

واژه مفاصا در واقع یعنی تسویه کردن، وقتی این واژه، به همراه کلمه ای دیگری به کار رود، یعنی تسویه کردن آن کلمه، به همین دلیل مفاصا حساب برای بیمه، سهام و یا هر موضوع دیگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اما برای امور مالیاتی، منظور از مفاصا حساب مالیاتی، دریافت برگه تسویه حساب مالیاتی شرکت از سازمان امور مالیاتی  کشور می باشد. در واقع می توان گفت زمانی که شرکت ها اقدام به ارائه صورت حساب های سود و زیان  و اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی می کنند و با بررسی های صورت گرفته صورت حسابی را مبنی بر میزان بدهی مالیاتی دریافت می کنند و آن را تسویه می کنند، می توانند برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایند.

شاید مدیران کسب و کارها بهتر بدانند پرداخت مالیات قطعی مالیات عملکرد سالانه به هیچ عنوان حکم مفاصا حساب مالیات را ندارد و برخی از مدیران و حتی حسابداران برداشت اشتباه از این موضوع دارند، به‌طور واضح و مشخص باید عرض کنم پرداخت مالیات قطعی، مفاصا حساب مالیاتی محسوب نشده و اگر تاکنون اقدامی برای دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی انجام نداده‌اید باید مطابق ماده ۲۳۵ قانون مالیاتهای مستقیم عمل نمایید.

انواع مفاصا حساب مالیاتی

مفاصا حساب همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در هر قرار دادی اعم از قراردادهای حقیقی و حقوقی مورد پیدا می کند. مفاصا حساب انواع گوناگونی دارد که در ادامه با انواع مفاصا اشنا می شوید. 

  • مفاصا حساب مالیاتی 
  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب خودرو
  • مفاصا حساب ساختمان
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی

درخواست گواهی مفاصا حساب مالیاتی اولین کاری است که مودی باید برای صدور مفاصا حساب مالیاتی انجام بدهد (مؤدی در این درخواست هر آنچه به صورت شفاهی خواستار آن است را به شکل کتبی و روی کاغذ می‌نویسد و در آن درج می‌کند که خواهان صدور برگه مالیات قطعی خود است و برگه تشخیص را قبول دارد ضمن آن که درخواست بخشودگی مالیاتی را هم قید می‌کند.) و سپس فرم‌های مربوطه (تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده ۲۳۵ ق.م.م) را تکمیل کند.

پس از انجام این مراحل و درخواست مفاصا حساب مالیاتی مؤدی باید منتظر بررسی درخواست، مراحل اداری آن و اعلام میزان بدهی قطعی‌شده باشد.

پس از دریافت میزان بدهی و پرداخت آن توسط مؤدی طبق ماده قانونی مفاصا حساب مالیاتی (ماده ۲۳۵ قانون مالیات مستقیم) گواهی مربوطه (مفاصا حساب مالیاتی) باید طی حداکثر پنج روز پس از تسویه کامل بدهی صادر و برای امضاء به مسئول مربوطه تحویل داده شود. مسئول مربوطه نیز موظف است حداکثر طی سه روز این نامه را امضا کند و به مودی تحویل دهد.

این بخش از سازمان مالیاتی کشور دارای سامانه اینترنتی جداگانه‌ای است که با عنوان سامانه صدور گواهی‌ها و استعلام بدهکاران مالیاتی یا سامانه مفاصا حسابی مالیاتی هم شناخته می‌شود. افرادی که می‌خواهند به امور مالیاتی خود رسیدگی کنند می‌توانند با مراجعه به این سامانه اینترنتی از شرایط و مدارک مورد نیاز آگاه شوند و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند.

دریافت مفاصا حساب مالیاتی مطابق با روش زیر انجام می شود:

  • پرداخت اصل بدهی مالیاتی به اداره دارایی و دریافت رسید
  • تنظیم درخواستی کتبی با موضوع دریافت مفاصا حساب مالیاتی و ارسال آن به اداره امور مالیاتی
  • بررسی موضوع درخواست، تائید رئیس امور مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی و ارسال درخواست شما به واحد مالیاتی
  • تهیه خلاصه پرونده مالیاتی مودی درخواست کننده مفاصا حساب مالیاتی توسط کارشناسان امور مالیاتی .
  • تائید خلاصه وضعیت مالیاتی و تصفیه حساب مالیاتی مودی مالیاتی توسط رئیس اداره مالیات و یا رئیس گروه مالیاتی
  • مرحله بعد ثبت خلاصه وضعیت پرونده مالیاتی تائید شده در پرونده مالیاتی متقاضی
  • در صورت وجود بدهی قطعی این موضوع باید به مودی مالیاتی یا وکیل وی ابلاغ شود.
  • در صورت دریافت ابلاغیه اعلم بدهی باید این بدهی مالیاتی توسط خود مودی و یا وکیل قانونی آنها پرداخت شود.
  • در صورت نبود بدهی و یا تصفیه حساب بدهی برگه عدم بدهی صادر می شود و برگه ای دال بر تسویه حساب مالیاتی به مودی و یا وکیل وی تحویل داده می شود. این برگه تسویه حساب باید تائید کارشناس ارشد مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی را داشته باشد. این برگه همان مفاصا حساب مالیاتی نامیده می شود.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
تماس با نیکوثبت