علامت تجاری یا برند چیست ؟

امتیاز شما به نوشته ای که دنبالش می کنید

علامت تجاری یا برند چیست ؟

برند یک نام تجاری، علامت یا نشانی است که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده و متمایز کردن کالا ها یا خدمات رقبا به کارمی برند.  برند اسم یا عنوانی است که معرفی کننده شخص حقیقی یا حقوقی می باشد و سبب شناسایی فروشنده یا سازنده کالا یا خدمات می گردد. کسب و کارهایی که دارای برند هستند، می توانند محصولاتشان را از سایر محصولات متمایز سازند و از طریق برند محصول خود، برای گسترش معروفیت و کسب درآمد بیشتر اقدام نمایند.

ثبت علائم تجاری، به موجب قانون اختیاری است، مگر در مواردی خاص که دولت آن را اجباری نماید. به هر حال، علایم تجاری باید ثبت شوند تا شخص دارای حق انحصاری آن برند شود. اینگونه تمامی منافع، متعلق به شخص دارنده حق انحصاری می شود و به راحتی از کپی برداری و سو استفاده از برند خود جلوگیری می کند .اعتبار علایم تجاری محدود به ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن است که در صورت نیاز،از طریق دادخواست و پرداخت هزینه قابل تمدید است.

اولین گام برای ثبت برند ، انتخاب نام برای آن است. برند نباید مشابه دیگری داشته باشد.لذا، ترجیحاَ باید از اسم های مختلط یا چند سیلابی استفاده کرد. علایم تجاری می بایست ویژگی هایی داشته باشند از جمله:

الف)موجب گمراه کردن مشتریان نگردد.

ب)باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.

بعد از انتخاب نام، باید در سامانه اداره مالکیت معنوی اظهارنامه را به ثبت رساند .چنانچه نام انتخابی تایید گردد آگهی تقاضا برای ثبت برند صادر می شود و در صورت عدم اعتراض آگهی دوم در روزنامه رسمی چاپ می شود. سپس گواهی ثبت برند، صادر شده و به مالک تحویل داده می شود.

جهت ثبت علامت تجاری باید کلیه ی مدارک قانونی فراهم باشد و کل مراحل قانونی ثبت طی شود.

چگونگی کار با سایت ثبت برند و مراحل آن به این شرح است:

۱-ورود به www.iripo.ssaa.ir

(این سامانه برای ثبت برند ها و نشان تجاری طراحی شده است و صاحبان کسب و کار ها می توانند بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی مربوط، درخواست خود را برای ثبت برند به ثبت برسانند و پاسخ را از اداره ثبت نشان های تجاری تنها از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده مشاهده نمایند.)

۲- جمع آوری مدارک لازم و وارد کردن در سامانه

این مدارک عبارتند از :

۱-تصویر شناسنامه وکارت ملی (اشخاص حقیقی)

۲-اخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت تصویر مدارک شناسناسه صاحبان امضا ( اشخاص حقوقی )

۳-در صورت داشتن وکیل مدارک مربوط به وکیل ویا نماینده که دارای حق امضا باشند .

۴-نام برند نباید لاتین باشد (در صورت لاتین بودن نام برند باید کارت بازرگانی داشته باشید )

۵- تصویر اخذ مجوز فعالیت 

۶-یک نمونه از علامت یا برند ( باید یک نمونه را اپلود کرده وهمزمان با پر کردن اظهارنامه وچند نمونه گرافیکی از علامت را با سایر مدارک ارسال کرد)

۷-اگر فعالیت شما در حوزه های معینی مانند (اموزشی ، پزشکی و…) باشد مدارکی را که نشان دهنده حوزه فعالیت شما است باشد وان علامت مربوط به ان را ثبت کنید وارائه دهید 

۸-در صورت نیاز از حق تقدم استفاده کنید و مدارک انرا همزمان با اظهارنامه تسلیم نمایید 

۹- تصویر جواز تاسیس بهره برداری،پروانه ساخت و یا هر گونه مجوز فعالیت(برای اشخاص حقوقی)

۱۰-در صورت تقاضای ثبت برند خارجی دارید باید معادل ارزی هزینه های ثبتی را بپردازید 

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
تماس با نیکوثبت